AURKEZPENA

TXINDOKI-ALKARTASUNA institutua Beasainen, Gipuzkoako Goierrin kokatua dagoen herri ikastetxea da. Bertan, derrigorrezkoa ez den hezkuntzaren eskaintza zabal bat dugu, Batxilergo lau modalitateez gain (Teknologikoa, Natur eta Osasun zientziena, Giza eta Gizarte zientziena eta Artistikoa) Goi Mailako Lanbide Heziketako ziklo bat (Informatika Sistemen Administrazioa).
Azken urte hauetako proiektu nabarmenenak irakaskuntza-ikaskuntza prozesuaren kudeaketa sistema antolatzea eta batxilergo eleanitza ezartzea izan dira.
Ikastetxearen kudeaketa orokorraren baitan, 1999an Ingurumen Kudeaketa Sistema bat ezartzea pentsatu zen. Honen helburuak bi ziren: alde batetik ingurumen jarrera onak erabiliz ohiko praktikak hobetzea eta bestetik Ingurumen Kimika Heziketa Zikloan erabiltzen ari zen ezagutza teorikoa praktikan jartzea.
Erabakia ondo hausnartu, kontsultatu eta aztertu egin genuen. Ondoren azaltzen duguna horren laburpena da. Horrekin, gure esperientzia ezagutaraztea nahi dugu gero eta ikastetxe gehiagok ingurumenaren aldeko lan-taldeetan parte har dezan.
 
 

 

ISO 14001 ezartzearen zailtasunak eta abantailak

 
Zailtasunak

·          Partaideen ezjakintasuna
·          Zuzendaritza eta Hezkuntza Saila konbentzitu
·          Antolaketa-eskemarik ez izatea
·          Legedia ez ezagutzea
·          Hainbat eta hainbat administrazio-baldintzarik ez izatea
                                                   
 
Abantailak

·          Zuzendaritzaren inplikazioa
·          Antolaketa-egitura, ingurumen-ardurak dituen pertsonena ere bai
·          Erabakiak azkar hartzea
·          Kalitatezko sinergiak
 
     

 

ISO 14001 izatearen onurak eta desabantailak

Onurak

·          Jardueraren ingurumen-kontrola eta jarrerak hobetzea
·          Legedia betetzea
·          Ingurumen-inpaktuak txikiagotzea
·          Ikastetxearen irudi hobetzea
·          Elkarrekin lanean gogoz ari den lan  talde bat sortzea
·          Prestakuntza-jarduerak antolatzea
·          Etengabeko hobekuntza bermatzea

Desabantailak

·          Zertifikazio eta mantenuaren kostea
·          Gogoz hartzen ez diren eragozpenak partaideentzat
·          Jardueren kontrol handiagoa
     
       
     
                                         
Laburtuz, esan dezakegu zertifikazioak era desberdinean lan egitea suposatu duela: eduki teorikoaz gain, jarduerak potentziatzen dira, adierazleak definitzen dira eta etengabe hobetzen da.
   
 
     
                                               
Ondoko irudian laborategian ikasleek egiten duten hondakinen bereizketa ikus dezakegu. Hondakin hauek baimendutako kudeatzaile baten bidez kudeatuko dira.

 

PROZESUA

Oro har, zertifikazioa lortu arteko urratsak ondorengo taulan laburbiltzen dira.
Prozesuan aplikagarriak diren IHOBEren tresnak ere adierazten dira.

IKSren barruan jarraitu behar diren pausoak :

    1. Ingurumen egoera ezagutzea (EKOSKAN edo beste edozein  tresnaren bidez).
    2. Ingurumen-adierazleen definizioa.
    3. Legedi aplikagarria.
    4. Aspektuen ebaluazioa.
    5.  Ingurumen Programaren definizioa, helburuak eta  helmugak finkatuz.
    6. Martxan jartzea.
    7. Barne auditoretza eta berrikuspena.
    8. Etengabeko hobekuntza.
   
 

 

 

 
     
 

Ingurumen adierazleak

   
  • Partaide kopurua
  •  Paperaren kontsumo guztia
  • Paper birziklatuaren kontsumoa
  • Paper kontsumoa/partaide kopurua
  • Toner eta kartutxo kontsumoa
  • Garbiketako produktuen kontsumoa
  • Laborategiko produktuen kontsumoa
  •  B. artistikoko produktuen kontsumoa
  • Ordenagailu kopurua
  • Argi artifiziala duten instalazioen azalera
  • Berogailua duten instalazioen azalera
  • Gasolioaren kontsumoa
  • Gasolioaren kontsumoa/azalera
  • Elektrizitatearen kontsumoa
  • Energiaren kontsumo guztia
  • Energiaren kontsumo guztia/partaide kopurua
  • Uraren kontsumoa
  • Uraren kontsumoa/partaide kopurua
  • Sortutako hondakin arriskutsuen kantitatea
  • Sortutako paper hondakinen kantitatea
  • Sortutako hiri hondakinen kantitatea
  • Sortutako fluoreszenteen kantitatea
  • Hondakin arriskutsuen kudeaketaren kostea
       
 

Planteatu zitzaigun arazoetako bat legedi-eskakizunak betetzearena izan zen eta hauen barruan administrazio eskakizunak. Hau da zailtasun gehien sortzen duen puntua.

 

ADMINISTRAZIO TRAMITEAK

Ikastetxearen ingurumen aspektuak ezarri ziren

  • Material sarrera: erabilera eta zamalanak.
  • Lehengai eta material osagarrien biltegiak:  papera, garbiketa eta ekipamendu kontsumoa...
  • Mantentze-lan eta zerbitzu orokorrak: konponketen eta garbiketen hondakinak. Kontsumoak.
  • Laborategiak: produktu kimikoen eta hondakin arriskutsuen biltegia. Kontsumoak.
  • Hondakin arriskutsuen biltegia: HAk dituzten bidoiak.
  • Partaideak: komunetako, bulegoetako eta osasun zerbitzuetako hondakinak. Kontsumoak.
  • Ikasgelak, gimnasioa, teknologia eta informatika:  Hiri hondakinak eta papera. Kontsumoak.
  • Marrazketa, argazki eta pintura gelak: Hondakin arriskutsuak eta hirikoak. Hondakin arriskutsuen biltegia. Kontsumoak.
  • Segurtasun-instalazioak: suak itzaltzeko sistemak.
  • Instalazio komunak: Lorategietan,  fotokopiagailuetan, deposituan, galdaretan, propano bonbonetan eta transformadorean sortzen diren hondakinak. Kontsumoak.

Zeharkako aspektuak:

  • Trafikoa, jarrerak eta garbiketa orokorra.
  • Kanpoko mantentze lanak
  • Hornitzaileen kontrola
       
       
                   
                                                   

Jarraitzen diren eragiketak

 
 

 

Sistemaren jarduerari buruzko kontrola egiteko, auditoriekin batera, burutzen diren eragiketen jarraipena egiten dugu. Ikasketa aldi baten ondoren, ondorengo taulan agertzen diren eta aztergai ditugun eragiketak definitzen ditugu.

Aldizkakotasuna aldakorra da eta horixe islatu nahi izan dugu erdiko zutabea

 
             
  • Hiri hondakinen kantitatea
  • Paper hondakinen kantitatea
  • Gastatutako edo sobera dauden metal astun eta disolbatzaile organiko disoluzio kantitateak
  • Gastatutako pintura pote eta gastatutako errebelatzaile/finkatzaile pote kantitateak
  • Batxilergo Artistikoko geletan garbitzeko disolbatzaile eta uraren kantitateak
  • Baimendutako kudeatzaileari igorri beharreko biltegiko HAen kantitateak
  • Fluoreszente kantitateak
  • Berogailu fokuaren igorpenak
  • Ur kontsumoa
  • Paper kontsumoa
  • Argi-indarra kontsumoa
  • Erregaien (gasolio) kontsumoa
  • Beste material batzuen kontsumoa
  • Kanpoko zarata
  • Transformadorearen mantentze-lanak
  • Deposituaren berrikuspena (estankotasun froga)
  • BKE depositua
  • BKE transformatzailea
  • Ikastaroak eta sentsibilizazio jardunaldietan parte-hartzea
  • Mintegien eta gelen portaera (kudeatutako paper hondakinaren kantitatea)
  • Su-itzalgailuak eta kanpoko hidrantea
  • Gas propanoaren berrikuspena
       
                   
       
     

PRAKTIKA

Txosten honetan aurkezten dugun materia guztitik gure sistemak egunero zertara behartzen gaituen nabarmenarazi nahi dugu. Zeregin batzuk korapilatsuak dira, batzuetan oso zailak ulertzen, beste batzuk, aldiz, errazagoak dira. Garrantzitsuena, aspektuak identifikatu eta ebaluatu ondoren, urtero gure helburu eta helmugak definitzea da. Horretan beti etengabeko hobekuntzak izango du lehentasuna.

2003-2004 ikasturterako helburu eta helmugak:

  • Elektrizitatearen kontsumoa %3 murriztea
  • Paper kontsumoa %3 murriztu.
  • Produktu kimikoen eta pinturaren kontsumoa %3 murriztu.
  • Toner eta kartutxoen kontsumoa %3 murriztu
  • Partaideen jarrera hobetu.

Bukatzeko, ondorengo taulan, oso zehatz ez bada ere, egin duguna azalduko dugu. Informazio gehiago nahi izanez gero, gure Web orrian aurkituko duzu:  www.txindokialkartasuna.net

 
 

 

Denbora honetan egin duguna laburtuta:

  • Administrazio-baldintza guztiak betetzen ditugu.
  • Segurtasun-aholkulari bat dugu merkantzia arriskutsuetarako.
  • Ingurumen-aspektuak identifikatzen eta ebaluatzen ditugu.
  • Ikasturte bakoitzean helburuak eta helmugak ezartzen ditugu
  • Hezkuntza-prozesuarekin erlazionaturik dauden eragiketak kontrolatzen ditugu.
  • Hondakinak bereizita jasotzen ditugu
  • Urtero zaraten mapa egiten dugu
  • Gure hondakin arriskutsuak baimendutako kudeatzaile batek kudeatzen ditu.
  • Partaide guztiek hartzen dute parte paper-hondakinak jasotzen
  • Paper-hondakinak irakasleek, ikasleek eta atezainek jaisten dituzte kanpoko kontainerrera
  • Erabili behar ez diren aparatuak itzali egiten ditugu.
  • Pasoko guneetan argiaren beharrak aztertu ditugu eta beharrezkoak ez diren bonbillak eta fluoreszenteak kendu ditugu
  • Ura aurrezten dugu litro eta erdiko botilak zisternetan sartuz
  • Gure ikastetxeko tenperatura aztertu dugu eta beroa aurrezteko neurriak aztertu ditugu
     
         

         
Institutuko ikasleek egindako murala

Ikasturte bakoitzaren hasieran prestakuntza plan bat daukagu eta formazio eta sentsibilizazio kanpainen artean hurrengoak aipa ditzakegu:

   
  • Energia aurrezteko sistemak
  • Aztarna ekologikoa
  • Baliabide naturalak: papera
  • Baliabide naturalak: ura
  • Hondakinak. Hondakin mota desberdinak eta beren kudeaketa
  • Gaur egungo gaiei buruzko inkestak egiten ditugu eta gurasoek eta kanpoko pertsonek parte hartzen dute
  • ...